Speelgoedfabrikant Mattel heeft een boek over Barbie met de titel ‘Ik kan computerprogrammeur worden’ van webwinkel Amazon verwijderd na vernietigende kritieken.

Volgens de Amerikaanse techsite Techcrunch doet Barbie zich in het boek voor als een slimme computerprogrammeur. Maar als ze aan de slag moet, zegt ze dat ze eigenlijk liever dingen ontwerpt. Uiteindelijk schieten twee mannen, genaamd Steve en Brian, haar telkens te hulp met het echte programmeerwerk.

In een ander hoofdstuk plaatst Barbie een USB-stick in de computer van Skipper, een ander personage in het boek. De computer loopt vast en doordat Barbie geen backup heeft gemaakt is Skipper al zijn huiswerk en muziek kwijt. Gelukkig zijn codekloppers Steve en Brian er ook deze keer weer om haar te hulp te schieten.

Negatieve reacties

Disney-blogger Pamela Ribon was de eerste die over het Barbie-boek schreef op haar eigen blog en op techblog Gizmodo. Haar stuk veroorzaakte een stroom van negatieve reacties op Twitter.

Een reactie van Mattel kon niet uitblijven. De speelgoedfabrikant liet via zijn Facebookpagina weten dat het boek in 2010 is gepubliceerd dan dat recentere boeken over Barbie een nadere insteek hebben. De hoofdstukken die Ribon beschrijft staan volgens Mattel niet voor de boodschap die het met Barbie wil overbrengen. Mattel wil juist dat de pop een mondig persoon is die jonge meisjes inspireert en ze het idee meegeeft dat ze in een wereld leven zonder beperkingen.

Barbie gaat liever winkelen dan huiswerk maken

Het boek is niet de enige misser die Mattel maakte met Barbie. In 1992 bracht de speelgoedgigant een pratende Barbie op de markt die zinnen sprak als 'ik heb een hekel aan wiskunde' en 'ik wil winkelen'.

In 2000 deed het bedrijf een poging om het imago van Barbie te veranderen: ze kreeg meer vet op de botten en verscheen in serieuzere gedaanten als arts, advocate en astronaut. Maar in 2009, toen Totally Tattoo Barbie verscheen, een Barbie die je volledig naar je persoonlijke smaak kon stylen, ging het weer helemaal mis. Barbie, in haar oude gedaante met smalle heupen en grote borsten, zou tienermeisjes een verkeerde indruk geven over hoe ze eruit moeten zien.

Als reactie op de dunne Barbie bracht ontwerper Nicolay Lamm eerder dit jaar een alternatief voor de populaire pop van Mattel op de markt. Via Kickstarter haalde hij geld op voor een meisjespop met 'normale' lichaamsafmetingen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl